Hva kjennetegner de ulike byggematerialene?

Glassfiber, aluminium eller polyetylen? De ulike byggematerialene gir ulikt vedlikehold og brukeropplevelse.

Hvilket materiale en båt er bygget av gir forskjellige sjøegenskaper og vedlikehold. Primært snakker vi om glassfiber, polyetylen og aluminium – og det er umulig å si hvilket materiale som er det optimale for nettopp deg, men vi skal forsøke å beskrive forskjellene. Ofte er det også en sammenheng mellom materiale, bruksområde og båtstørrelse.

En typisk glassfiberbåt – Nordkapp 705 Enduro

Glassfiber er definitivt det mest brukte byggematerialet, og prisen blir deretter. Et solid materiale som har lang levetid – og som forholdsvis enkelt kan repareres. På spesielt eldre båter er såkalt «plastpest» en mulig utfordring, men dette er et tilnærmet ukjent problem på nyere båter. Materialet krever vedlikehold for å holdes blankt, og det er her polish og voks, eventuelt rubbing, kommer inn i bildet. Glassfiber-støp gir dessuten mulighet for avrundede og buede former og ofte mer elegante og «familiære» løsninger enn for eksempel hva aluminium muliggjør.

Utforsk glassfiber-båter her >

Aluminiumsbåter har blitt mer populære med årene. Her Buster Magnum.

Aluminium er et solid og lett materiale, og gir ofte mulighet for mykere sjøegenskaper takket være skrogvinkel. Dessuten tåler aluminium mer påkjenninger, som for eksempel is. «Aluminiumsklokk», det vil si en spesiell lyd når sjøen treffer aluminiumsskroget, er imidlertidig en kjent sak ved flere alubåter – men dette har flere produsenter løst med lydisolasjon i skroget. Med aluminiumsskrog skal du imidlertidig være observant på galvanisk tæring – du må for eksempel bruke «spesialbunnstoff», men ut over dette behøver ikke en alubåt å bli polert. Etter noen år blir et aluskrog matt i overflaten og det dannes et oksiderende lag som beskytter materialet. En fordel med aluskrog er at de er gjenvinnbare.

Utforsk aluminiumsbåter her >

I dag finnes det både hel-aluminiumsbåter bygget i utelukkende aluminium, men også båter med aluskrog og innerliner (innredning og dørk) av glassfiber – nettopp for å bruke aluminiumsskrogenes og glassfiberens fordel.

Finnmaster Husky R6 er et eksempel på en aluhybrid.
Polyetylen-båter, eller såkalte rotasjonsstøpte båter, er ofte populære ungdoms- og bruksbåter. Her River 350.

Polyetylen-båter, båter som er støpt/bakt i ovner, er et annet gjenvinnbart materiale som krever minimalt vedlikehold. Materialet tåler en støyt, men er til gjengjeldt «seigere» enn både glassfiber og aluminium, og dette påvirker sjøegenskapene. Dette skal en også være oppmerksom når båten vinterlagres på land. Båttypen kreves flere støtter i bunn slik at vekten blir fordelt på flere punkter.

Utforsk polyetylen-båter her >