Finske Yamarin har fremtiden foran seg med sitt største flaggskip noen gang – Yamarin 88 DC. Den voluminøse daycruiseren treffer blink på flere områder, og legger samtidig lista for Yamarins fremtidige modellprogram.
Tekst: Vetle Børresen, foto: Kristian Høgh Gjellestad – Båtens Verden
Med Yamaha på hekken og sterke forhandlere i ryggen, har Yamarin lenge hatt solide markedsandeler i spesielt daycruisersegmentet. Kjente og kjære modeller fra 6-8 meter, som 68 DC og 79 DC har blitt svært populære gjennom mange år. Selv testet vi Yamarin 76 DC i 2007, en båt som fortsatt holder seg godt i ettermarkedet. Båtene har hatt samme tidløse og gjenkjennbare formspråk helt frem til 2016, da toppmodellen og den uortodokse 81 DC ble presentert. Det ble ingen suksess – og da Yamaha samme år kjøpte Yamarin gjennom Inha Works, mest kjent for å stå bak Buster-båtene, ble modellen lagt på hylla og senere solgt til Silver Boats.
Siden har det vært stille på nyhetsfronten, men tiden har tydeligvis blitt brukt godt. Yamarin 88 DC har moderne og oppgraderte designlinjer som nok faller godt i smak hos den typiske Yamarin- og daycruiser-kunden. Designlinjene vil også rulles ut på nye modeller fra Yamarin.
Tilbake
Båtens Verden har hatt verdensnyheten og prototypen på prøvekjøring i hjemlige trakter i en uke, og båten hentet vi hos Kjøkøysund Marina og Bjørnar Aas. Han er en av Yamarins eldste forhandlere og har solgt de finske båtene siden 1992 – først gjennom egen import. Store deler av hjertet hans, ligger nettopp her:
– De har opparbeidet seg kunnskap og kompetanse gjennom mange tiår. Flere av de gutta som har vært med å utvikle 88 DC, er de samme som startet hele greiene. Båten vi står i nå er prototypen. Vi har kjørt i fire meter høye bølger, og det er ikke en sprekk å se. Yamarin begynte for alvor å ta av på slutten av 90-tallet med introduksjonen av daycruiseren 6110, som nå heter 65 DC. Samtidig kom Yamahas firetakter på 115 hk., forteller Aas.
Annonse:
Han kan heller ikke styre sin begeistring for nyheten 88 DC. – Jeg har solgt flere allerede, bare på denne måneden etter båten ble lansert på Båter i Sjøen i september. Flere er av dem kommer fra Yamarin 68 DC og 79 DC. Dette er Yamarin, alt stemmer. Det ser gromt ut, men er ikke for spacet. Bare se på den store cockpiten, akterpartiet og dashbordet, som har plass til to skjermer. Den kommer med to utstyrspakker, og tar du begge er det ankervinsj, kjøleskap, varmer, elektrisk toalett, baugthruster, 16-tommers kartplotter, stereo og det du trenger. Fullt utstyrt med Yamaha 300 hk. koster båten 1,3 millioner kroner. 79 DC med samme motor koster cirka 900 000,-, forteller Bjørnar.
Yamarin 88 DC er godkjent for 12 personer – og cockpiten er dimensjonert for venner på tur. Merk at bordet ikke er endelig på fremtidige modeller. Kabinen er lys og luftig, med sofa på babord, toalett/bad til styrbord – og dobbeltseng forut. Det er også adkomst til stikklugar herfra.
Sjøegenskaper
Vår testbåt er utstyrt med 350 hk. V8, men det ligger i luften at Yamahas nye 425 hk. også trolig kan komme på utstyrslista. – Jeg mener båten går bra med 300 hk., og så lenge snittfarten er 25 knop får du bedre drivstofføkonomi, forteller forhandler Aas. Med 300 hk. skal toppfarten være ca. 40 knop, mens vi målte 46 knop med 350 hk. I 29 knop logger vi et forbruk på 1,8 liter per nautisk, og 2,9 l/nm i ca. 45 knop….
Hele denne artikkelen og alle bilder kan du se i Båtens Verden nr. 1-2019. Lyst på flere slike prøvekjøringer? Du kan abonnere her!