Snart lanseres Seaside 23

Over to år har gått siden arbeidet startet med Seaside 23. Det har vært en lang og tidkrevende prosess, men desto mer morsomt og endelig kunne fortelle dere litt mer om hva vi mener er vår hittil mest gjennomført modell. 

Startet i november 2017

November 2017 satt vi oss ned for første gang. Vi hadde et klart bilde av hvordan vi så for oss hvordan den nye modellen skulle bli. Vi har lært mye av både Seaside 20 og Seaside 26 når det gjelder funksjonalitet, estetikk og byggeteknisk. Båtbransjen opplever, i likhet med andre, en teknologisk utvikling. Nye hjelpemidler har gitt dagens design et nytt uttrykk. Vi savner i midlertid noen av de klassiske, tidløse, linjene. 

«VI TENKTE AT VI ØNSKET Å LAGE EN MODELL MED KLASSISKE OG TIDLØSE LINJER, MEN MED PREG AV MODERNE ELEMENTER.»

– FORTELLER KONSTRUKTØR OG DAGLIG LEDER, ERIK ANDERSEN.

Dermed var de første ideene om hvordan Seaside 23 skulle bli et faktum, og arbeidet med å danne de første grovskissene var i gang. 

Seaside 23 skulle bli en daycruiser. Den skulle være trygg, ha høye skrogsider, og være en sosial båt. I tillegg til å være trygg ønsket vi å bygge en båt med fartspotensiale og gode kjøreegenskaper. Dermed gikk den første tiden med til å bestemme og tegne skrogets funksjonalitet. Basert på estimat av vekt og oppdrift endte vi med et skrog som var 720 cm langt, 250 cm bredt og en v-bunn på 21 grader med to-step teknologi. For de spesielt interesserte har vi lagt inn notch i bakkant av skroget.

Starten på pluggen

I slutten av april 2018 startet vi med å snekre opp det som skal bli pluggen av skroget. Kort fortalt satte vi opp et rammeverk av spanter, tildekket av finérplater, og sparklet opp detaljer og buer. Dette er en tidkrevende prosess som krever at sparklingen legges lagvis. Etter at vi har sparklet og pusset, utallig mange ganger, sprøytes pluggen med en sparkel som tetter resterende porer i treverket. Denne danner grunnlaget for støpeformene. Pluggen pusses ned en siste gang, påføres voks, og arbeidet med å lage skrogets støpeformer starter.

Støpeformene lager vi for at modellen skal kunne produseres i flere eksemplarer. Støpeformene blir en eksakt kopi av pluggen, og det er derfor det krever høy grad av nøyaktighet i arbeidet med pluggen. Det å støpe form er en grei prosess, men tidkrevende. Det stiller ingen spesielle krav til vekt, men heller styrke. Det krever mange lag med støp, og det er viktig å legge lagvis. Ved for tykke lag kan støpen krympe, noe som vil kreve mye etterarbeid og en svekkelse i konstruksjonen.  Støpeformen påføres til slutt et rammeverk av stål, for å beholde formen etter avforming fra pluggen. Skrogets støpeform er nå et faktum. Pluggen demonteres og sorteres. Nå starter vi med å støpe vårt første skrog – skroget til Seaside 23 NO1.

Når vi støper det første skroget er det flere ting vi må ta høyde for. I motsetning til støpeformen, er det her viktig å kombinere styrke med vekt. Vi ønsker en lettest mulig båt, men med styrke på de utsatte områdene. Konstruktør, Erik Andersen, har jobbet med båtstøp i over to tiår. Erfaringen har gitt en unik kompetanse på å kombinere ulike materialer for å oppnå ønskede egenskaper. I Seaside 23 bruker vi glassfiber matter av ulik struktur og tykkelse, samt ulike divinycell-plater som kjernemateriale. 

«Vi overdimensjonerer alltid områder der vi vet at det vil påføres stor belastning. Spesielt med områdene rundt akterspeilet har vi mye erfaring.»

– forteller Erik Andersen.

Prøveflyting av skrog NO1

Seaside 23 skrog NO1 var ferdigstilt sommeren 2019. Da la vi i vekter tilsvarende ferdig båt, og sjøsatte skroget. Først og fremst var det en milepæl, og ikke minst svært tilfredsstillende å se det første skroget flyte. I tillegg ga det oss noen indikasjoner på om våre beregninger om blant annet vannlinje stemte. Prøveflytingen resulterte i noen mindre justeringer av vannlinjen. Det føltes ut som vi var veldig nærme en ferdig båt, samtidig som vi visste at det var mye som gjenstod. 

Parallelt med byggingen av skroget jobbet vi med å designe dekket. Vi tok inspirasjon fra de klassiske italienske linjene, og kombinerte det med moderne ideer. Vi har viet mye tid på å utforme førerposisjonen. Vårt fokus var å lage en presis førerposisjon der du skulle ha like god støtte når du står, som når du sitter. Etter mange tegninger og prøvemodeller har vi lykkes i å utvikle et eget system. Vi gleder oss til å vise det til dere, og ikke minst til å prøve det ut.

Noen av de førende tankene innvendig har vært å legge til rette for en sosial båt. Det betyr en stor sofa akter og en åpen badeplattform. Det er åpen passasje gjennom hele båten. For oss er funksjonalitet like viktig som design. På mange måter kan man si at et design uten funksjon, er et dårlig design. Sofaryggen akter kan enkelt vippes fremover, slik at du får en økt badeplattform, perfekt for varme sommerdager og bading. 

Nå jobber vi for tiden med å sparkle og pusse dekket. Seaside 23 vil etter planen lanseres i løpet av sommeren 2020, og vi gleder oss til å vise dere et produkt vi er svært stolte av. 

Følg oss gjerne på Instagram og Facebook for oppdateringer. Lurer du på noe om Seaside 23? Da vil vi naturligvis gjerne høre fra deg. Send oss en mail, eller ring oss. 

Instagram: https://www.instagram.com/seasideboat/
Facebook: https://www.facebook.com/Seasideboat/

Sees til en forhåpentligvis fantastisk båtsommer. 

Med vennlig hilsen,
Erik R. Andersen & Jakob H. Gjellestad

Seasideboat

1
Kan vi hjelpe?
Kan vi hjelpe?
Vi er her for å hjelpe :)
Kobler til...
Har du innspill eller trenger hjelp? Ikke nøl med å sende oss en melding :-)
Our operators are busy. Please try again later
:
:
:
Trenger du hjelp eller har du innspill?
:
:
Sesjonen er avsluttet. Takk for at du chattet med oss :-)