Yamarin ruller ut sitt nye, moderne design på flere modeller. Denne gangen er det bestselger 63 DC som får nye linjer og større volum.
Tekst: Vetle Børresen, foto: Kristian Eriksen
I fjor lanserte Yamarin sitt nye designuttrykk for fremtiden, etter flere år med «klassikere» i modellprogrammet. Første båt ut var flaggskipet 88 DC, og senere fulgte 46 SC og 63 BR. På samme skrog har nå Yamarin laget en etterlengtet daycruiser som erstatter modellen med samme navn – og som fint kan regnes som en av bestselgerne til den finske produsenten.
Båtens Verden testet gamle 63 DC i Blindleia i 2014, og forandringene er store. Starter vi akter, er akterbrønnen blitt mer åpen og tilgjengelig fra salongen. Her finnes smarte stuverom til tauverk og fendere, og badestigen er lett tilgjengelig fra sjøen, men fortsatt gjemt bort fra syne. Det samme kan vi si om kalesjegarasjen.
To-tre personer får plass i fartsretning. Trappen til fordekk er bred og solid, og skyves til side for å entre kabinen. Teak på dørken i cockpiten, samt på fordekk og badeplattformene, er standard.
Enkel passasje
Den tidligere U-sofaen er erstattet med en L-salong og en benk på styrbord side som kan felles opp for ekstra sitteplasser. Salongen kan også bli til en stor solseng som ikke ødelegger for passasjen ut til badeplattformen.
På babord side ovenfor styreposisjonen får inntil to personer plass i fartsretning, takket være at ryggen er vendbar. På forgjengeren fantes det kun et bøttesete her, og både salongen og tilgjengeligheten er blitt bedre og mer praktisk.
Yamarin Q standard
Også førerplassen er oppgradert. Nå har Yamarin Q på 10 tommer blitt standard med blant annet kartplotter, motorinstrumenter og styring av musikk blitt standard. Ergonomien føles bra til….
Hele denne artikkelen og alle bilder kan du se i Båtens Verden nr. 1-2020. Lyst på flere slike prøvekjøringer? Du kan abonnere her!