Her er båttypene og detaljene som mange etterspør.
Norge har verdens nest lengste kystlinje, og en båtinteresse som står meget sterkt. Nå anslås det at båtparken, inkludert kajakker og kanoer, teller over en million enheter. Den siste Båtlivsundersøkelsen viser at 1/3 av norske husstander eier en eller flere fritidsbåter.
Selv om båtmessene har uteblitt de siste månedene, lanseres det en rekke båtnyheter for kommende sesong. La oss skue litt på trender og hva som blir populært fremover, med utgangspunkt i det norske markedet.

Større båter med utenbordsmotor er definitivt noe som er i vinden. I takt med at motorene har blitt mer stillegående, fått et mer moderne og nett utseende, og ikke minst blitt større i antall hestekrefter, har også båtene blitt større. Nå er det ikke helt uvanlig å se 40-fotere med utenbords motor(er) på hekken, og ofte «rammes de inn» av store badeplattformer.
Båter over 8 meter med utenbordsmotor:
Når motorene blir større, følger også produsentene etter. For det norske markedet er eksempler Ibiza, Flipper, Askeladden og Yamarin, som alle har lansert daycruisere på 8 eller 9 meter. Flipper 900, Askeladden C83, Yamarin 88 DC og Beneteau Gran Turismo 32 er alle over 8 meter, en lengde som tidligere var synonymt innenbords motorer. Det er ikke bare daycruiserne som blir større, men også styrhusbåter med flybridgebåter med utenbordsmotor kryper opp mot 40 fot.
Daycruisere over 8 meter:
Les videre: Her er de siste båtnyhetene

Aluminium som byggemateriale er også noe vi ser mer til, også for rent fritids- og familiebruk. I flere tilfeller gir et aluminiumskrog et mykere skrog og tåler mer sjø, men det avhenger selvsagt av utforming, materialtykkelse o.l. Noen produsenter posisjonerer seg med aluminiumskrog mot røffere bruk og for tøffe forhold, mens andre spiller mer på «vedlikeholdsfritt» og enkelt båtliv. Noen produsenter har også lansert såkalte hybrider med skrog av aluminium og en innredning og innerliner av glassfiber, for mer familievennlig bruk.
Båter med aluminiumskrog og innredning i glassfiber

Og hva med elektriske båter? For hvert år øker deltakelsen og tilbudet av elektriske båter på de ulike båtmessene. Vårt inntrykk er at det fortsatt er en lang vei å gå for å gjøre planende båter som finnes på markedet i dag, så prisgunstige og med en så god rekkevidde, at det blir et volum. Når det er sagt er det flere produsenter som nå forsker på egne, tilpassede skrog og batteriløsninger. Vi har også velfungerende, mindre elektriske påhengere tilgjengelige hos en rekke norske forhandlere, og elektrisk fremdrift fungerer utmerket på mindre, saktegående «snekketyper». Et konkret eksempel er GreenWaves 601, som prismessig ligger helt på høyde med et alternativ med fossil fremdrift.
Båter med elektrisk fremdriftssystem
Utstyrsnivået i båtene blir høyere. Den største trenden vi ser er kanskje at mange «mindre» båter ned til fem meters lengde nå begynner å få kartplotter og navigasjon som standardutstyr. Samtidig forsvinner motorinstrumentene og blir erstattet av digital motordata som vises på kartplotteren. Mens vi er inne på området, er også hjelpemidler som baugpropell og ankervinsj stadig oftere å finne på utstyrslisten også for samme båtstørrelse.

En trend fra sydligere strøk, og som etterhvert vil bli mer vanlig her hjemme, er båter med «nedfellbar skrogside». På den måten utvides ofte akterdekket og du får et bredere dekk og bedre kontakt med sjøen – og ikke minst en ypperlig badeplattform. Beneteau Antares 11 er et gyllent eksempel på en båt med en slik løsning.
-
Beneteau Antares 11kr 3 460 000

Det er båter fra 4-9 meter i lengde som ofte blir omtalt som «volummarkedet» her hjemme i Norge. Dette fordeler seg på åpne landstedsbåter- og skjærgårdsjeeper, bow ridere med åpent baugparti og sittegruppe foran, daycruiser med overnattingsmulighet, styrhusbåter og RIBer. Hvordan salget fordeler seg mellom de ulike båttypene styres i noen tilfeller av været, men naturligvis av kundenes egne preferanser. RIB-markedet synes å være i vekst de siste årene, både til bruk som bade- og hyttebåter og for tøffere ekspedisjoner. Både Grand og Brig har store ranger fra små slepejoller til RIBer over 10 meter, noen med egen lugar og bysse. Også for RIB-segmentet begynner vi å se aluminiumskrog, med eksempler som Highfield og Gala. På Båtsøk finnes et tyvetalls slike.
RIBer over 8,5 meters lengde
Et utvalg av RIBer
Husk at du på Båtsøk.no kan bruke vår søkemotor og filtere på båttype, skrogmateriale, ønskert utstyr og øvrige spesifikasjoner for å sammenligne hva som finnes på nybåtmarkedet.